Tips

Is jouw bedrijf klaar om te groeien?

Ondernemingen hebben allemaal hetzelfde doel, namelijk: groeien. Voor je als bedrijf echter klaar bent om te groeien, zijn er een aantal cruciale vraagstukken die opgelost moeten worden. We zetten ze vandaag op een rijtje. 

 

 

Hoe ziet mijn aanbod er uit?

Als bedrijf bied je een product of dienst aan, zodat je mensen kunt overtuigen om klant te worden. Het is belangrijk dat je product of dienst aanleunt bij je gewenste doelgroep.

Loopt alles momenteel op rolletjes en ben je tevreden over je aanbod en doelgroep? Dan is het tijd om je business een boost te geven door je verkoop te laten stijgen!
Zit je aanbod echter nog niet helemaal juist? Dan is dat je eerste stap! Je moet een duidelijk onderscheid maken op de markt. Maar hoe?

De eerste cruciale vraag die we onszelf moeten stellen is: "Zet ik in op prijs of op kwaliteit?"

Heel vaak is het één van de twee waarop het bedrijf meer inzet dan de concurrentie.

Goedkoper zijn

Een logische keuze die we kunnen maken om de concurrentie aan te gaan is het verlagen van de prijs van je dienst of product. Let wel op: Goedkoop zijn kan bestraft worden.

“Bieden ze wel goede kwaliteit aan?” is een vraag die je doelgroep zich kan stellen. Dit kan hen ervan weerhouden om je dienst of product aan te schaffen.

Betere service

Welke service of product bied jij aan en waarin blink jij uit? Waarom zouden klanten bij jou kopen en niet bij je concurrenten? 

Er zijn een aantal zaken die je kan doen om je service te verbeteren:

 

  • Praat met je klanten

Je klanten zijn het bloed dat door de aderen van je bedrijf stroomt. Zij gaan je daardoor ook de beste informatie kunnen geven omtrent de verbetering van je service. 
Zij kunnen je vertellen waarom ze klant zijn, wat ze goed vinden, wat ze missen en wat er naar de toekomst toe verbeterd zou kunnen worden. 

  • Analyseer de concurrentie

Jij hebt het warm water niet uitgevonden. Er zijn natuurlijk andere bedrijven in dezelfde sector die reeds doen wat jij doet.

Ieder zelfrespecterend bedrijf heeft een website waar alle voordelen, eigenschappen en unieke punten van de onderneming op te vinden zijn. We doen allemaal ons best om onze website te vullen met unieke content en ons te onderscheiden van de concurrentie.

Een analyse van de websites van je concurrenten kan dus heel wat waardevolle informatie opleveren. Zo kom je te weten welke punten zij in de kijker zetten of hoeveel zij precies vragen voor hun producten en/of diensten. 

Op basis van deze informatie kan jij je eigen aanbod aanpassen om op een betere manier de concurrentie aan te gaan. 

Tip: Waar stoor jij je aan bij je concurrenten? Zo weet je meteen waar jij extra aandacht aan moet besteden! 

 

Wie is mijn doelgroep?

 

Voor we ons aanbod perfect kunnen toespitsen op onze doelgroep, moeten we natuurlijk weten wie onze ideale klant is. Het grootste onderscheid maken we tussen B2B en B2C klanten.

 

  • B2B staat voor business-to-business. Hier verkoop je als bedrijf diensten of producten aan andere bedrijven.
  • B2C staat voor business-to-consumer. Dit zijn bedrijven die diensten of producten aanbieden aan particuliere klanten.

 

Indien we spreken over een B2B bedrijf, hebben we enkele vragen opgesomd die je jezelf kan stellen om je doelgroep beter in kaart te brengen.

1. In welke sector bevindt je doelgroep zich?

Waarschijnlijk kan je product of dienst in verschillende sectoren aangeboden worden. Toch is het belangrijk om na te denken over waar je het meest rendement haalt en in welke sectoren je het makkelijkst klanten kan behalen.

2. Hoeveel personeel heeft je doelgroep?

Indien je weet hoeveel personeelsleden een bedrijf in dienst heeft en dit afweegt tegen de gemiddelde loonkost in België, kan je ongeveer berekenen wat dat bedrijf maandelijks uitgeeft aan personeel. Deze kost kan je vergelijken met de kost van jouw dienst of product. Daardoor heb je een beter idee of het bedrijf zich jouw diensten kan veroorloven. 

Bijvoorbeeld: Als jouw dienst of product €3000 kost en je gaat aankloppen bij een eenmanszaak is de kans groot dat hij of zij jouw diensten niet gaat kunnen betalen. 

3. In welke regio bevindt jouw doelgroep zich?

Heb je een fysieke winkel of een webshop? Werk je over heel Limburg, België of wereldwijd? Bepaal tot waar je doelgroep zich geografisch uitstrekt zodat je geen tijd verspilt aan bedrijven die zich buiten jouw regio bevinden.

4. Wie is de juiste contactpersoon binnen een bedrijf?

Bij kleinere bedrijven ga je sneller met de zaakvoerder aan tafel kunnen zitten, maar bij grote bedrijven is dat minder vaak het geval. Het is belangrijk dat je weet wie het beslissingsrecht heeft omtrent de aankoop van een dienst of product zodat je met de juiste persoon kan onderhandelen. 

5. Wat is de gewenste financiële situatie van jouw doelgroep?

De ideale klant bevindt zich natuurlijk in een gezonde financiële situatie. Je wilt er zeker van zijn dat jij op het einde van de maand een betaling binnen krijgt. 

Wanneer jij een dienst of product aanbiedt waarmee je de potentiële klant geld kan laten besparen, kan het wel interessant zijn om te focussen op bedrijven in een minder gezonde financiële situatie.

Op die manier kan het wel relevant zijn om een goede indicatie te maken van de financiële situatie van toekomstige klanten. 

 

Wanneer we een goed idee hebben over het aanbod en de doelgroep is er nog een bepalende factor waar we rekening mee moeten houden.  Er moet namelijk een goede communicatie zijn tussen de personen die verantwoordelijk zijn voor beide zaken zodat deze steeds goed op elkaar afgestemd kunnen worden.

In kleine bedrijven is dit over het algemeen geen probleem, maar wanneer we naar grote bedrijven kijken, bevinden deze twee factoren zich vaak in verschillende afdelingen. Hoe meer informatie je deelt, hoe sterker je kan worden!

 

Tips!

 

Om een compleet succes van je bedrijf te maken, is het ook belangrijk dat je je in de schoenen van je klant kan verplaatsen.  Hieronder nog eental vragen die je kan beantwoorden waardoor je nog beter voorbereid bent om te groeien. 

  • Welk probleem los ik op voor mijn klanten?
  • Welk budget moeten mijn klanten vrijmaken?
  • Wat voor impact heeft de aankoop op het leven van mijn klanten? 
  • Zijn er aanverwante producten of diensten die we kunnen aanbieden?
  • Waarom maakt een klant de overstap?
  • Wanneer ontvangt je klant zijn dienst of product?

Heb je op al deze vragen een goed en bevredigend antwoord kunnen geven? Dan ben jij klaar om te groeien! 

 

Veel succes!